Dane prezentowane przez Urząd Transportu Kolejowego dowodzą, że rośnie potencjał transportu intermodalnego w Polsce jako jednego z kluczowych krajów tranzytowych, łączących Wschód z Zachodem. Według raportu UTK, w całym systemie intermodalnym przetransportowano w ub. r. łącznie 17 mln ton ładunków, czyli o ponad 15 proc. więcej niż w 2017 r. Rok 2018 był też rekordowy pod kątem masy przewiezionych towarów w transporcie intermodalnym. Masa ładunków wg. UTK wzrosła o 2,3 mln ton, podczas gdy praca przewozowa o około 0,8 mld tkm. W II kw. 2019 r. łączna masa w przewozach intermodalnych wyniosła już blisko 4,7 mln ton, a praca przewozowa ponad 1,6 mld tonokilometrów. Udział przewozów intermodalnych w tym czasie osiągnął poziom 7,8% (wg. masy) i 11,4% (wg. wykonanej pracy). Udział według masy w II kw. 2019 r. zwiększył się o 1,4 pkt procentowego, a według pracy przewozowej o 1,6.
Uczestnicy kongresu rozmawiali na temat bieżących trudności i wyzwań, jakie stoją przed dalszym rozwojem transportu intermodalnego w Polsce. Jednym z prelegentów debaty pt. „Tranzytowe znaczenie Polski w globalnym łańcuchu logistycznym”, odbywającej się w ramach Kongresu Transportu Intermodalnego był Grzegorz Bogacki, Prezes Zarządu CTL Logistics Sp. z o.o. W trakcie dyskusji G. Bogacki poruszył kwestię rentowności firm logistycznych działających na kolei. Prezes Zarządu CTL Logistics stwierdził, iż aby się rozwijać potrzebne są wyższe marże. – „Ich obecny poziom jest niski, generalnie cała logistyka pracuje na niskich marżach co jednak nie zwalnia od myślenia o przyszłości i inwestycjach, które są nieuniknione dla rozwoju i konkurencyjności międzysektorowej”.
W trakcie debaty poruszono także kwestie związane z przyszłymi inwestycjami. Po zakończeniu trwającego obecnie procesu modernizacji kolei, rozbudowie portów, potrzebny będzie nowoczesny tabor, w tym lokomotywy dwusystemowe. – „Spółka CTL Logistics jest w trakcie postępowania na pozyskanie 50 lokomotyw, które chciałaby wykorzystać w korytarzach Wschód-Zachód, a mając na terenie Niemiec własną spółkę (CTL Logistics GmbH) już teraz aktywnie uczestniczy w przewozach transgranicznych w korytarzach europejskich” – mówił prezes Bogacki podczas kongresu w Katowicach. Spółka proceduje także zakup 75 platform ze środków unijnych i choć do finalizacji potrzebne są własne niemałe środki uczestniczy w tym projekcie, upatrując w transporcie intermodalnym przede wszystkim szans na rozwój i silną pozycję rynkową.
Kongres Transportu Intermodalnego odbył się 4 września w Katowicach. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele Urzędu Transportu Kolejowego, resortów – Infrastruktury oraz Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, a także m.in. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., DB Cargo Polska S.A., Fundacji ProKolej, Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Instytutu Kolejnictwa czy Instytutu Spraw Obywatelskich.
Wśród tematów, o których dyskutowano, znalazły się zagadnienia: tranzytowe znaczenie Polski w globalnym łańcuchu logistycznym, program pomocy publicznej dla transportu intermodalnego, transport intermodalny w Polsce – czynniki wpływające na jego potencjał. Wydarzenie odbyło się z inicjatywy Zespołu Doradców Gospodarczych TOR i Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach.