Obsługa bocznic
Grupa CTL Logistics oferuje usługi kompleksowego zarządzania bocznicami kolejowymi oraz obsługę ruchu manewrowego dla firm przemysłowych i operatorów logistycznych. Usługi te świadczone są przez wyspecjalizowane spółki należące do Grupy CTL.
Najistotniejsze korzyści dla naszych klientów wynikające ze współpracy z CTL Logistics w tym zakresie to: przejęcie zasobów bocznicowych klienta i zarządzanie przez doświadczonych specjalistów; możliwość koncentracji klienta na własnej działalności podstawowej; obniżenie kosztów funkcjonowania bocznicy; przejęcie wszystkich czynności związanych z utrzymaniem taboru, infrastruktury oraz spraw formalno-prawnych związanych z funkcjonowaniem bocznicy i spedycji towarów.
Zakres obsługi bocznicowej
Czynności techniczno-ruchowe:
- Przyjmowanie pod względem technicznym i handlowym wagonów zamawianych przez zleceniodawcę
- Oględziny techniczne taboru kolejowego, wyłączanie ze składów wagonów niesprawnych technicznie
- Naprawy bieżące i rewizje taboru kolejowego
- Obsługa posterunków ruchu i prowadzenie ruchu kolejowego na bocznicy
- Wykonywanie prac manewrowych na bocznicach, przetaczanie wagonów w celu wykonywania czynności rozładunkowych i załadunkowych, zestawianie i formowanie pociągów
- Kompleksowe utrzymanie infrastruktury kolejowej
- Przeładunki
- Spedycja
Czynności organizacyjno-prawne:
- Opracowanie i aktualizacja regulaminów pracy transportu kolejowego na bocznicy jak również dokumentacji dotyczącej przejazdów kolejowych
- Założenie i prowadzenie rejestru pojazdów kolejowych
- Działania związane z uzyskaniem świadectw dopuszczenia do eksploatacji pojazdów kolejowych, budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego
- Opracowanie przepisów wewnętrznych, określających warunki techniczne oraz zasady i wymagania związane z utrzymaniem i eksploatacją pojazdów kolejowych, opracowaniem dokumentacji a systemu utrzymania pojazdów kolejowych
- Przygotowanie niezbędnej dokumentacji pozwalającej na uzyskanie świadectwa bezpieczeństwa dla użytkownika bocznicy kolejowej
- Organizacja i przeprowadzanie pouczeń okresowych, kursów kwalifikacyjnych, egzaminów okresowych, kwalifikacyjnych i weryfikacyjnych
- Przeprowadzanie szkoleń z zakresu przewozu materiałów niebezpiecznych
Obsługa portów morskich w Gdyni, Gdańsku i Szczecinie.
CTL Północ prowadzi również usługi manewrowe w Portach Gdynia, Gdańsk i Szczecin. Obsługujemy wszystkie nabrzeża portowe oraz bocznice w obrębie tych Portów.
Oferujemy również usługi związane z asystowaniem podczas załadunku i rozładunku wszystkich grup towarowych.
Nasza wieloletnia obecność i świadczone na wysokim poziomie usługi przyczyniają się do uzyskiwania przez Zarządców Portów coraz większych zdolności przeładunkowych i zwiększonej ilości operacji wykonywanych na terenie tych portów.
Kontakt
Joanna Kabza
Dyrektor ds. rozwoju usług bocznicowychKucytowski Zbigniew
Dyrektor ds. Bocznic - o. PołudnieEugeniusz Sikorski
Kierownik Działu Obsługi Kolejowej - o. PółnocObsługa terminali własnych
Terminal przeładunkowy Bakuny Białoruś
Grupa CTL Logistics jest współwłaścicielem terminala przeładunkowego w Republice Białorusi. Terminal znajduje się w przygranicznej miejscowości Bakuny, przy ważnym szlaku handlowym łączącym Rosję, Białoruś i Polskę. Terminal umożliwia przeładunek towarów sypkich pomiędzy wagonami na torze szerokim (pociągi z Rosji i Białorusi) i torze normalnym (pociągi z Polski).
Najważniejszym towarem przeładowywanym i składowanym na Terminalu jest węgiel, jednak Terminal przygotowany jest również do obsługi innych towarów np. drewna.
W przyszłości planowana jest rozbudowa Terminala m.in. o możliwość obsługi kontenerów.
Zalety Terminala:
- Lokalizacja 5 km od granicy polsko-białoruskiej (przejście graniczne Kuźnica Białostocka – Bruzgi).
- Bezpośrednie połączenie z główną linią kolejową Białystok – Grodno.
- Bocznica kolejowa z torem 1520 mm (tor szeroki) oraz 1435 mm (tor normalny).
- Utwardzony plac do magazynowania towarów o powierzchni 8 tys. m2.
- Nowoczesne koparki i ładowarki firmy Hitachi.
- Precyzyjna waga kolejowa firmy Mettler-Toledo.
- Całodobowy monitoring i ochrona.
- Kontrola jakości ładunku obsługiwana przez niezależne firmy.
Terminal zarządzany jest przez spółkę BielPol Logistics
Terminal przeładunkowy Medyka
Terminal przeładunkowy surowców chemicznych w Medyce znajduje się na przejściu granicznym Medyka – Mościska, bocznica kolejowa z torem 1520 mm (tor szeroki) oraz 1435 mm (tor normalny).
Dzięki specjalistycznym urządzeniom przeładunkowym zapewnia profesjonalny przeładunek (przepompowywanie) z wagonów szerokotorowych do wagonów o standardach europejskich i odwrotnie następujących mediów chemicznych:
- ropa naftowa
- metanol i pochodne
- alkohole pozostałe (spirytus etylowy, techniczny)
- spirytus propylenowy, butylowy, glicerynowy i inne
- benzyny, oleje napędowe i opałowe, oleje techniczne, silnikowe, smarowne
- oleje roślinne do biopaliw
Zdolność przeładunkowa na Terminalu surowców chemicznych wynosi do 1000 ton/dobę. Przeładunek odbywa się w okresie całego roku. Wszystkie prace wykonywane są według ściśle określonych norm, zapewniając pełne bezpieczeństwo ludzi i otoczenia.
Terminal przeładunkowy Żurawica
Specjalistyczny kubełkowy terminal przeładunkowy towarów sypkich usytuowany w miejscowości Żurawica rejonie granicznym Mościska - Medyka, bocznica kolejowa z torem 1520 mm (tor szeroki) oraz 1435 mm (tor normalny).
Terminal umożliwia przeładunek następujących towarów:
- Nasion i zbóż
- Śrut (makuchów)
- Pasz i komponentów do pasz
- Biopaliw z roślin i drewna (pellety, zrębki)
- Innych towarów pochodzenia roślinnego.
Jest to przyjazny dla środowiska i obsługującego personelu obiekt, posiadający własny system manewrowania wagonami (przeciągarki linowe), a przeładunki wykonywane są zarówno z wagonów szerokich WNP do wagonów normalnotorowych o standardach europejskich, jak i odwrotnie. Możliwy jest także przeładunek materiałów sypkich z wagonów o obu rozstawach osi na transport samochodowy. Terminal został wyposażony w specjalne urządzenia pochłaniające pyły, spełniając tym samym ostre wymogi ekologiczne, obowiązujące w Unii Europejskiej. Terminal dysponuje także suwnicą bramową o udźwigu do 50 ton. Dzięki uniwersalnemu wyposażeniu w haki, pasy jak również w elektromagnesy, zapewnia przeładunek towarów o różnych gabarytach i różnej strukturze jak: stal, towary spaletyzowane, drewno, Big bag, towary sypkie.
Utrzymanie taboru – warsztat Sosnowiec
W ramach Grupy CTL Logistics posiadamy w Sosnowcu profesjonalne zaplecze naprawcze i wyspecjalizowaną kadrę zajmująca się utrzymaniem optymalnego stanu technicznego lokomotyw i wagonów kolejowych oraz ich kompleksowym serwisem, w szczególności specjalizując się w:
- wykonywaniu przeglądów P1 i P2, napraw bieżących oraz mobilnych napraw serwisowych lokomotyw spalinowych typu: SM42, TEM2, oraz lokomotyw elektrycznych: ET21 ,ET22, E182.
- wykonywaniu napraw bieżących oraz mobilnych napraw serwisowych wagonów kolejowych typu : 418V; 904V; 401V; Eao, Fals oraz platform.
- W swojej ofercie posiadamy również usługę regulacji mocy agregatów prądotwórczych lokomotyw spalinowych na oporniku wodnym znajdującym się na terenie naszej firmy w Sosnowcu,
Zakres usług warsztatów:
- Przeglądy okresowe lokomotyw spalinowych i elektrycznych: [P1] [P2] [P3]
- Przeglądy okresowe wagonów towarowych
- Naprawy awaryjne wagonów towarowych
- Szkolenia pracowników z zakresu utrzymania lokomotyw i wagonów [DSU**]
- Przeglądy sezonowe i kontrolne lokomotyw spalinowych i elektrycznych
- Naprawy awaryjne lokomotyw spalinowych i elektrycznych (w tym na szlaku*)
- Naprawy awaryjne wagonów towarowych (w tym na szlaku)
- Cennik usług jest ustalany zgodnie z potrzebą klienta, po przeprowadzonych oględzinach taboru, a zakres świadczonych usług jest powiązany z dokumentacją techniczną danego typu lokomotyw, elektrowozów czy też wagonów.
Kontakt
Artur Paciorek
Dyrektor ds. Eksploatacji TaboruKrzysztof Grzegorczyk
Kierownik ds. utrzymania hali i lokomotywUtrzymanie taboru – warsztat Gdynia
W ramach działalności zewnętrznej warsztatu w Gdyni oferujemy usługi utrzymania lokomotyw serii; SM42, SM48, ST43, ST44, E181, E182, E183, EU07 i ET22, E186, E483 i BR285 oraz wagonów w zakresie napraw bieżących, awaryjnych oraz przeglądów od P1 do P3.
Naprawy realizowana są w hali utrzymania taboru mieszącej się przy al. Solidarności 2 w Gdyni.
Warsztat znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie stacji Gdynia Port, na bocznicy Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Bezpośredni wjazd z grupy torowej Gdynia Port GPC. Na naszej bocznicy istnieje możliwość tankowania lokomotyw z dystrybutora dedykowanego do tankowania lokomotyw.
Istnieje również możliwość udostępnienia infrastruktury w hali utrzymania taboru do napraw we własnym zakresie.
Kontakt
Joanna Kabza
Dyrektor ds. rozwoju usług bocznicowychRafał Matuszczak
Kierownik warsztatu napraw taboru kolejowegoKatarzyna Małow
Specjalista ds. sprzedażyDzierżawa taboru
Grupa CTL Logistics jest znaczącym oferentem taboru kolejowego w Polsce i w Europie. Zapewnia możliwość pozyskania wagonów i lokomotyw wraz z obsługą, z uwzględnieniem krótko- i długoterminowych potrzeb.
W ofercie dzierżawy taboru kolejowego znajdują się wagony do przewozu towarów masowych. Jedną z głównych pozycji zajmują wagony-cysterny różnych typów ze zbiornikami ze stali zwykłej i kwasoodpornej. Zbiorniki wagonów, w zależności od typu, posiadają instalacje grzewcze, izolacje termiczne, powłoki ochronne i wykładziny gumowe.
Oferta firmy obejmuje również dzierżawę lokomotyw z obsługą, w szczególności do realizacji zadań logistycznych związanych z budową infrastruktury kolejowej oraz obsługą wszelkiego rodzaju transportu technologicznego lub regionalnego.
Kompleksowość usługi CTL Logistics w tym zakresie, obok taboru i obsługi, opiera się na posiadanych licencjach w transporcie kolejowym na terenie Polski i Niemiec.
Zakres usług dzierżawy taboru kolejowego
- Dzierżawa wagonów-cystern do przewozu paliw i produktów chemicznych
- Dzierżawa lokomotyw z obsługą pracy i przewozów towarów
- Dzierżawa wagonów do przewozu towarów masowych
- Kompleksowa obsługa logistyczna z wykorzystaniem taboru kolejowego
- Wagony
ECM
System zarządzania utrzymaniem
System zarządzania utrzymaniem (ang. Maintenance Management System, MMS) został wdrożony w CTL Logistics w 2013 roku. Pod nadzorem ECM Spółki zarejestrowanych jest ponad 2000 wagonów. Wdrożony w CTL system obejmuje zestaw procedur i instrukcji, ukierunkowanych na minimalizację ryzyka związanego z utrzymaniem pojazdów kolejowych oraz w efekcie zapewnienie, aby utrzymywane pojazdy były w stanie poruszać się po sieci kolejowej w bezpieczny sposób.
Spółka, jako podmiot odpowiedzialny za utrzymanie (ECM) zaprasza do współpracy kontrahentów zewnętrznych – właścicieli wagonów. Oferujemy pełną obsługę ECM. Certyfikat Podmiotu Odpowiedzialnego za Utrzymanie potwierdza, że CTL Logistics utrzymuje wagony towarowe w sposób gwarantujący ich bezpieczną eksploatację. Prowadzimy działania zgodnie z procedurami MMS, które gwarantują utrzymanie taboru na poziomie technicznym, systemowym oraz organizacyjnym z zachowaniem najwyższej jakości. Zakłady naprawcze współpracujące z CTL Logistics podlegają dokładnemu procesowi oceny dostawców a potwierdzenie spełnienia wymagań technicznych oraz organizacyjnych weryfikowane jest przez system audytu dostawców. CTL Logistics jako podmiot odpowiedzialny za utrzymanie zapewnia wysoką jakość obsługi - zaczynając od kwalifikacji wagonów do naprawy, kontrole międzyoperacyjne w trakcie wykonywanych napraw, po komisaryczne odbiory wagonów po naprawach. Nad całością procesu utrzymania i nad jego poszczególnymi etapami stale czuwa grono Specjalistów ds. utrzymania wagonów, doświadczona kadra Komisarzy Odbiorczych oraz Pełnomocnik ds. ECM, dbający o nadzór nad utrzymaniem wagonów oraz spełnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa.
Poniżej przedstawiamy podstawowe wymagania w zakresie kwalifikacji wagonów pod obsługę ECM w CTL Logistics:
- podstawowa dokumentacja konstrukcyjna wagonów oraz świadectwa typu wagonów,
- dokumentacja systemu utrzymania (DSU) wagonów,
- akta wagonu zawierające dotychczasową historię i rejestr czynności utrzymaniowych, w tym dokumenty ponaprawcze,
- dokumenty formalno-prawne takie jak: prawo dysponowania wagonami; potwierdzenie rejestracji wagonów w krajowym rejestrze wagonów; przywrócenie do eksploatacji wagonów.
Kontakt
Marcin Janicki
Kierownik Działu Bezpieczeństwa Przewozów / Pełnomocnik ds. ECMOśrodek Szkoleniowy
Ośrodek Szkolenia i Egzaminowania Maszynistów i Kandydatów na maszynistów CTL Logistics Sp. z o.o. umożliwia nam kształtowanie i kontrolę nie tylko procesu doskonalenia zawodowego maszynisty, lecz także całego procesu jego kształcenia. Od etapu uzyskiwania licencji, poprzez szkolenie teoretyczne i praktyczne w ramach kursu na świadectwo, aż po przygotowanie na stanowisku pracy, na typach pojazdów trakcyjnych, właściwych dla Spółki. Szkolenie jest skorelowane z procesami i zadaniami realizowanymi przez CTL Logistics Sp. z o.o. Absolwent naszego Ośrodka jest gotowy do pracy na stanowisku maszynisty w spółkach, które obsługują bocznice i punkty przeładunkowe, realizują przewozy towarowe po infrastrukturze całego kraju.
18 maja 2018 r. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego dokonał wpisu ośrodka do rejestru ośrodków szkolenia i egzaminowania pod numerem PL/34/2018
Zakres działalności Ośrodka
- Szkolenie i egzaminowanie kandydatów na maszynistów ubiegających się o uzyskanie licencji maszynisty w zakresie ogólnej wiedzy kolejowej
- Szkolenie i egzaminowanie kandydatów na maszynistów ubiegających się o uzyskanie świadectw maszynisty w zakresie wiedzy i umiejętności dotyczących infrastruktury i pojazdu kolejowego
- Przeprowadzanie szkoleń i sprawdzianów wiedzy i umiejętności maszynistów
- Szkolenie i egzaminowanie maszynistów z innych państw członkowskich UE w zakresie ogólnych kompetencji językowych, zasad ruchu kolejowego i sygnalizacji na sieci kolejowej RP
Zakres sprawdzianów wiedzy i umiejętności
- Sprawdziany wiedzy i umiejętności dla podtrzymania ważności świadectwa maszynisty w zakresie pojazdu kolejowego, określonej części infrastruktury, ogólnych kompetencji językowych
- Sprawdziany wiedzy i umiejętności przed wydaniem świadectwa maszynisty lub po jego zawieszeniu
- Sprawdziany wiedzy i umiejętności w celu rozszerzenia uprawnień określonych w świadectwie uzupełniającym do licencji maszynisty
- Sprawdziany wiedzy i umiejętności przeprowadzane w związku z zaleceniami PKBWK lub Prezesa UTK
Sprawdziany wiedzy i umiejętności w celu rozszerzenia uprawnień określonych w świadectwie maszynisty
- W zakresie dotyczącym określonej części infrastruktury
- W zakresie dotyczącym typu pojazdu kolejowego
- Sprawdziany wiedzy i umiejętności w celu rozszerzenia uprawnień określonych w świadectwie maszynisty w zakresie dotyczącym typu pojazdu kolejowego, przeprowadza się w Ośrodku Szkolenia i Egzaminowania Maszynistów i Kandydatów na Maszynistów CTL Logistics Sp. z o.o., przeprowadza się zgodnie z procedurą
Kadra
- Naszym atutem jest kadra instruktorów i egzaminatorów
- Ośrodek skupia kilkunastu wysokiej klasy specjalistów z dziedzin bezpieczeństwa, eksploatacji i utrzymania pojazdów kolejowych
- Zajęcia teoretyczne prowadzą osoby o ogromnym doświadczeniu, nabytym w pracy na stanowiskach związanych z realizacją procesu przewozowego, przy ustalaniu przyczyn zdarzeń kolejowych, podczas prac różnych komisji eksperckich z dziedziny bezpieczeństwa procesów realizowanych przez przedsiębiorstwa kolejowe
- Zajęcia praktyczne na pojeździe i sprawdziany wiedzy i umiejętności przeprowadzają maszyniści instruktorzy często z kilkunastoletnim lub większym doświadczeniem
Ośrodek Szkolenia i Egzaminowania Maszynistów i Kandydatów na maszynistów w CTL Logistics Sp. z o.o. realizuje też szkolenia i przeprowadza sprawdziany wiedzy i umiejętności dla innych podmiotów działających na rynku kolejowych przewozów towarowych.
Kontakt
Bogdan Stykała
Pełnomocnik Prezesa ds. Kontroli Trakcji / Kierownik Ośrodka Szkolenia i Egzaminowania Maszynistów i Kandydatów na MaszynistęSymulator
Zaangażowanie pracowników i ich właściwe decyzje wpływają na codzienne bezpieczne kursowanie kilkudziesięciu pociągów towarowych. Corocznie około 500 pracowników Grupy CTL Logistics, którzy na co dzień odpowiadają za przygotowanie i prowadzenie pociągów bierze udział w cyklicznych pouczeniach. To maszyniści, maszyniści-instruktorzy, rewidenci, ustawiacze i manewrowi. Kadra CTL dzięki cyklicznym szkoleniom z doświadczonymi instruktorami, utrwala wiedzę i ćwiczy zasady działania w trudnych sytuacjach.
Od 2019 roku w zasobach Grupy CTL znajduje się nowoczesny symulator pojazdu kolejowego, który pozwala na sprawdzenie zachowania maszynistów i wypracowanie właściwych reakcji w sytuacjach nietypowych, z którymi maszyniści mogli nie spotkać się w dotychczasowej pracy.
Symulator służy zarówno własnym pracownikom, ale także możliwe jest świadczenie przez Spółkę usług na rzecz innych podmiotów w branży. Fakt, iż został on zabudowany na samochodzie pozwala na dotarcie do każdego pracownika w każdym węźle kolejowym bez konieczności angażowania pracowników w czasochłonny dojazd.
Jednym z priorytetów CTL Logistics jest bezpieczeństwo. Pracownicy codziennie obsługują kilkadziesiąt pociągów. Profesjonalna wiedza, doświadczenie i szkolenia są do tego niezbędne. Każdy pracownik jest właściwie przygotowany do pełnienia obowiązków, a stałe podnoszenie swoich kwalifikacji przyczynia się bezpośrednio do poprawy bezpieczeństwa. Ćwicząc na nowoczesnym symulatorze pojazdu kolejowego utrwalają właściwe postępowanie w kilkudziesięciu standardowych sytuacjach, które mogą wydarzyć się w codziennej pracy.