UTK podsumowuje rok 2020聽w聽przewozach, rok wyj膮tkowy. Wszystko zacz臋艂o si臋 鈥瀗ormalnie鈥 czyli zimowe miesi膮ce, planowane ze聽znacznym udzia艂em w臋gla w聽przewiezionej masie i聽klimat pokazuje na聽co聽go聽sta膰. Na聽rynku zdecydowane, bo聽prawie 13%聽 spadki styczniowe w聽stosunku do聽analogicznego okresu 2019聽roku. P贸藕niej ju偶 nie聽tylko聽klimat pokazuje ale聽tak偶e a聽przede wszystkim COVID-19聽i聽jest, a聽w聽zasadzie by艂o "Jak u聽Hitchcocka聽- najpierw trz臋sienie ziemi, a聽potem napi臋cie b臋dzie narasta膰". Niestety to聽nie聽kino, to聽rzeczywisto艣膰 kt贸ra聽by艂a pe艂na zwrot贸w akcji, zaskocze艅, trudnych i聽dobrych moment贸w. Patrz膮c na聽ca艂o艣ciowy obraz roku, sko艅czy艂o si臋 happy endem.

Pandemia koronawirusa i聽og贸lno艣wiatowy kryzys gospodarczy spowodowa艂y, 偶e聽wg聽danych UTK przewieziono o聽13,2聽mln ton 艂adunk贸w mniej ni偶 w聽2019聽roku. Praca eksploatacyjna to聽dla ca艂ego rynku tylko聽3聽miesi膮ce z聽wynikiem lepszym ni偶 w聽2019聽roku, pozosta艂e miesi膮ce to聽spadki, szczeg贸lnie widoczne w聽trzech miesi膮cach twardego lockdownu i聽tu偶 po聽czyli marzec, kwiecie艅 i聽maj. Ko艅c贸wka roku 鈥 odbicie i聽poprawa parametr贸w w聽stosunku do聽2019聽roku. Wykonana praca przewozowa dla rynku analogicznie jak eksploatacyjna 鈥 wrzesie艅, listopad i聽grudzie艅 2020聽na聽plusie vs 2019, pozosta艂e miesi膮ce pod聽mniejsz膮 lub wi臋ksz膮 kresk膮.

Przemys艂aw Palonka, Cz艂onek Zarz膮du/Dyrektor ds.聽Rozwoju Grupy CTL:

2020聽rok by艂 pr贸b膮 i聽jednocze艣nie sprawdzianem, czy聽praca nad聽doskonaleniem zarz膮dzania procesem sprzeda偶y, zmiana w聽podej艣ciu do聽planowania przewoz贸w kolejowych oraz聽zacie艣nianie wsp贸艂pracy mi臋dzy naszymi sp贸艂kami z聽Niemiec, Czech ale聽tak偶e Gdyni w聽dobie kryzysu przyniesie zak艂adany efekt i聽Firma w聽miar臋 such膮 stop膮 przejdzie przez聽ten rok. 聽Dla mnie najwa偶niejsze do艣wiadczenie tego roku to聽bardzo dobra praca zespo艂owa ekipy sprzeda偶owej i聽ekipy operacji. By艂y to聽dwa obszary stricte biznesowe kt贸re funkcjonowa艂y niemal bez聽pracy zdalnej, reaguj膮c na聽bie偶膮co na聽sytuacj臋, na聽zmiany w聽funkcjonowaniu przej艣膰 granicznych, w聽czasowych przestojach produkcyjnych u聽Klient贸w, czy聽brakach kadrowych w聽portach i聽innych miejscach za艂adunku czy聽roz艂adunku towar贸w.

Wg聽danych UTK udzia艂 CTL Logistics wg聽masy towar贸w聽w 2020聽roku wyni贸s艂 3,55% co聽jest r贸wnoznaczne z聽6聽miejscem w聽tej聽kategorii statystycznej. W聽roku 2019聽udzia艂 CTL Logistics to聽tak偶e 3,55% co聽oznacza statystyczn膮 stabilno艣膰 w聽niestabilnym 2020聽roku. Bior膮c pod聽uwag臋 prac臋 przewozow膮 udzia艂 CTL聽 w聽rynku wyni贸s艂 4,31% vs 3,95% w聽2019聽roku co聽oznacza popraw臋 i聽5聽miejsce w聽2020聽roku.

CTL Logistics przewi贸z艂 w聽2020聽r. 7聽886聽mln ton a聽praca przewozowa wynios艂a 2聽226 [mln tono-km]. Masa przewo偶onych towar贸w nie聽by艂a r贸wnomiernie roz艂o偶ona w聽poszczeg贸lnych miesi膮cach, co聽jest zgodne z聽og贸ln膮 sytuacj膮 na聽rynku. Widoczna jest wyra藕na tendencja wzrostowa przewoz贸w przez聽okres 3聽miesi臋cy na聽pocz膮tku roku, lekkie obni偶enie 聽masy w聽kwietniu i聽maju oraz聽dynamiczne odbicie od聽marca 2020. CTL Logistics rekordowe przewozy 艂adunk贸w notowa艂 w聽czerwcu i聽lipcu 2020. W聽kolejnych miesi膮cach CTL Logistics realizowa艂 przewozy na聽stabilnym poziomie (maksymalne odchylenie masy miesi膮c do聽miesi膮ca wynosi艂o 8,3%). CTL Logistics najwi臋ksza prac臋 przewozow膮 wykona艂 w聽marcu, we聽wrze艣niu i聽w聽grudniu 2020聽a聽najmniejsz膮 w聽styczniu i聽kwietniu 2020. CTL Logistics wykona艂 najd艂u偶sze 艣rednie odleg艂o艣ci w聽maju i聽we聽wrze艣niu 2020.

Przemys艂aw Palonka, Cz艂onek Zarz膮du/Dyrektor ds.聽Rozwoju Grupy CTL:

patrz膮c na聽udzia艂 przewo藕nik贸w wg聽masy towar贸w, CTL Logistics na聽miejscu 6聽z聽identycznym udzia艂em jak w聽roku 2019. Z聽pi膮tki przewo藕nik贸w kt贸rzy聽nas wyprzedzaj膮 dw贸ch poprawi艂o sw贸j udzia艂 w聽stosunku do聽roku 2019, pozostali stracili. Ci聽kt贸rzy聽zyskali s膮聽w聽sytuacji komfortowej 鈥 maj膮 w艂asnego gestora 艂adunku. My聽takiego komfortu nie聽mamy, ale聽te偶 nie聽trzeba mie膰 w艂asnej fabryki aby realizowa膰 przewozy. Pozostaje kwestia op艂acalno艣ci i聽tego jakie praktyki stosuj膮 poszczeg贸lni gracze rynkowi gdy聽do聽transportu towar贸w kolej膮 jest mniej. Nasza obserwacja i聽praktyka codzienna wskazuje na聽jedno 鈥 im聽lepiej u聽du偶ych przewo藕nik贸w tym lepiej w聽ca艂ej bran偶y dlatego trzymamy kciuki za聽ca艂y rynek przewoz贸w towar贸w w聽2021聽roku.聽 A聽CTL ma聽na聽tym rynku niezachwian膮 pozycj臋 od聽prawie 30聽lat i聽robimy wszystko aby tak聽zosta艂o.

Sektor energetyczny

W聽okresie wiosennego lockdownu 2020聽roku zmniejsza艂o si臋 na聽rynku zapotrzebowanie na聽w臋giel i聽koks, a聽tym samym obni偶y艂a si臋 聽masa w臋gla i聽koksu przewo偶onego kolej膮. CTL Logistics w聽o聽wiele mniejszym stopniu ni偶 rynek odczu艂 te聽niedogodno艣ci z聽uwagi聽 zar贸wno na聽bardzo szeroki portfel Klient贸w, jak i聽dywersyfikacj臋 miejsc poda偶y w臋gla i聽koksu. W聽rezultacie zmniejszania wydobycia w聽polskich kopalniach i聽bardzo ograniczonym dost臋pem sortyment贸w w臋gli wysokojako艣ciowych, ci臋偶ar przewoz贸w przesun膮艂 si臋 na聽relacje wysokomar偶owe, d艂ugodystansowe - importowe z聽kierunk贸w wschodnich jak i聽port贸w morskich. Okres stopniowego wychodzenia z聽obostrze艅 wynikaj膮cych z聽pandemii w聽CTL Logistics zaowocowa艂 coraz wi臋kszymi wolumenami transportu w臋gla, zar贸wno dla przedsi臋biorstw wytwarzaj膮cych energi臋 elektryczn膮 i聽ciepln膮, jak i聽dla importer贸w. CTL Logistics spodziewa si臋 w聽najbli偶szych miesi膮cach stabilizacji przewoz贸w w臋gla i聽koksu, co聽wpisuje si臋 w聽posiadane zdolno艣ci zasobowe.

Sektor stalowy:

2020聽rok by艂 dla sektora stalowego niezwykle trudny dla wszystkich podmiot贸w operuj膮cych na聽rynku, zar贸wno聽 w聽Polsce jak i聽ca艂ej Unii Europejskiej. Ograniczanie produkcji w聽polskich hutach i聽bran偶y automotive wymaga艂o od聽CTL Logistics optymalnego dostawania si臋 do聽dynamicznie zmieniaj膮cych si臋 warunk贸w rynkowych. Mniejsza o聽30% produkcja samochod贸w osobowych w聽Polsce w聽2020聽r. skutkowa艂a 聽ograniczeniem wytwarzania z艂omu poprodukcyjnego, co聽w聽rezultacie przek艂ada艂o si臋 na聽mniejsz膮 ilo艣膰 zlece艅 na聽jego transport. Ponadto, mniejsza produkcja w聽hutach skutkowa艂a o聽wiele mniejsz膮 ilo艣ci膮 rudy 偶elaza do聽transportu kolej膮 W聽wyniku zmian rynkowych CTL Logistics przeorganizowa艂 pierwotne za艂o偶enia przewozowe i聽dzi臋ki posiadaniu specjalistycznego taboru skoncentrowa艂 si臋 na聽przewozach wyspecjalizowanych, w聽tym transgranicznych realizuj膮c transporty zar贸wno w聽kraju, jak i聽do聽Europy po艂udniowej i聽zachodniej. Pomimo du偶ej konkurencji ze聽strony transportu drogowego (ceny paliw w聽okresie lockdownu w聽Polsce by艂y wyj膮tkowo niskie) z聽sukcesem konkurowali艣my z聽transportem samochodowym oferuj膮c tak聽istotn膮 dla Klient贸w kompleksow膮 us艂ug臋 聽first i聽last mile).W grudniu 2020聽zgodnie z聽trendem rynkowym, 聽CTL Logistics osi膮gn膮艂 szczyt przewoz贸w wyrob贸w stalowych, g艂贸wnie w聽relacjach transgranicznych. CTL Logistics spodziewa si臋 osi膮gn膮膰 poziom przewoz贸w wyrob贸w stalowych sprzed pandemii w聽II聽kwartale 2021聽mi臋dzy innymi z聽powodu wysoce prawdopodobnego odbicia na聽rynku motoryzacyjnym i聽rozpocz臋ciem szeregu program贸w infrastrukturalnych, kt贸re z聽powodu pandemii uleg艂y spowolnienie.

Sektor Intermodalny

Pandemia wywo艂ana przez聽wirus SARS-CoV-2聽w聽istotny spos贸b zaburzy艂a transport intermodalny na聽polskim rynku przewoz贸w towarowych. Pojawi艂y si臋 spore problemy zwi膮zane z聽istotnym ograniczeniem dostaw kontener贸w z聽Chin do聽Polski drog膮 morsk膮.聽 Zmiana warunk贸w rynkowych wymaga艂a od聽CTL Logistics przekonfigurowania realizacji przewozowych uwzgl臋dniaj膮cych ograniczon膮 poda偶 kontener贸w w聽portach morskich. Okres lockdownu i聽kolejne miesi膮ce to聽dla CTL Logistics bardzo efektywnie wykorzystany czas na聽聽systematycznie poszerzenie bazy posiadanych wagon贸w typu platforma聽 dla intensyfikacji przewoz贸w transgranicznych, g艂贸wnie do聽Niemiec z聽zaanga偶owaniem CTL Logistics GmbH. Przewozy Intermodalne CTL Logistics, podobnie jak rynek pomimo pandemii wykaza艂y wyra藕n膮 tendencje wzrostow膮 i聽stanowi膮 fundament dalszego rozwoju Sp贸艂ki. Stopniowe wychodzenie z聽pandemii i聽wyra藕ne opanowanie sytuacji w聽Chinach ma聽wp艂yw na聽jeszcze wi臋ksze zdynamizowanie przewoz贸w w聽tym transgranicznych na聽Zach贸d Europy oraz聽w聽relacjach krajowych z聽wykorzystaniem potencja艂u zasobowego sp贸艂ki. Bardzo dobrze obrazuj膮 sytuacj臋 CTL w聽segmencie intermodalnym dane UTK za聽 III kw. 2020. Zar贸wno wg聽masy jak i聽pracy przewozowej odnotowali艣my kwarta艂 po聽kwartale wzrost udzia艂u w聽przewozach intermodalnych i聽dwa razy lepsze wyniki dla obu parametr贸w w聽2020r. w聽por贸wnaniu do聽2019. Dzi臋ki naszym Sp贸艂kom w聽Berlinie, Ostravie i聽Gdyni, d艂ugoletniemu do艣wiadczeniu i聽kompetencjom mo偶liwe jest systematyczne budowanie rynku tego rynku.

Sektor paliwa i聽chemia

Zamro偶enie gospodarki w聽Polsce w聽okresie pandemii zdeterminowa艂o silny spadek popytu na聽paliwa, zar贸wno na聽rynku hurtowym, jak i聽detalicznym. Spadaj膮cy popyt spowodowa艂 wzrost poziomu zapas贸w paliw u聽krajowych producent贸w. CTL Logistics okaza艂 si臋 zdecydowanie mniej wra偶liwy ni偶 rynek na聽spadek popytu na聽paliwa na聽rynku i聽wyra藕ny wzrost poda偶y, poniewa偶 intensyfikowa艂 przewozy paliw dla kluczowych polskich producent贸w tego asortymentu聽 w聽relacjach importowych
z port贸w i聽granicy wschodniej oraz聽z聽Niemiec do聽baz paliw zlokalizowanych na聽terenie Polski. Rok 2020聽okaza艂 si臋 rokiem wi臋kszego zapotrzebowania na聽nawozy co聽prze艂o偶y艂o si臋 zwi臋kszonymi przewozami tego produktu w聽stosunku do聽2019聽roku. Tak偶e segment stricte paliwowy zaowocowa艂 聽poszerzeniem wsp贸艂pracy z聽wiod膮c膮 w聽Polsce grup臋 paliwow膮. Stopniowe odmra偶anie gospodarki wp艂ywa艂o na聽wzrost popytu na聽paliwo na聽rynku i聽pozwoli艂o CTL Logistics systematycznie zwi臋ksza膰 transportowany wolumen w聽ramach dotychczasowego portfela klient贸w, jak i聽istotnych nowo pozyskanych kluczowych Klient贸w. W聽CTL Logistics ostatnie 2聽kwarta艂y 2020聽to聽zdecydowanie wy偶sze transportowane wolumeny paliw ni偶 w聽analogicznym okresie 2019.

Przemys艂aw Palonka, Cz艂onek Zarz膮du, Dyrektor ds.聽Rozwoju Grupy CTL:

Podsumowuj膮c 2020聽rok nale偶y powiedzie膰 jedno 鈥 spadki nas nie聽omin臋艂y, jednak ze聽wzgl臋du na聽skal臋 firmy, mo偶liwo艣膰 p艂ynnej adaptacji do聽zmieniaj膮cej si臋 sytuacji, du偶ego portfolio Klient贸w utrzymali艣my niezachwian膮 pozycj臋 na聽rynku. To聽co聽nas wyr贸偶nia i聽stanowi nasz膮 przewag臋 to聽elastyczno艣膰 i聽szybko艣膰 w聽podejmowaniu decyzji. Je艣li co艣 dzieje si臋 ze聽sk艂adem, potrzebna jest szybka analiza przyczyn i聽natychmiastowa decyzja, co聽z聽tym zrobi膰 - my聽j膮聽podejmujemy. Osoby, kt贸re zajmuj膮 si臋 艣ledzeniem przewoz贸w maj膮 wi臋ksze mo偶liwo艣ci w聽podejmowaniu samodzielnych decyzji, 艣cie偶ka decyzyjna jest kr贸tka bo聽zdajemy sobie spraw臋, 偶e聽szybka i聽oczywi艣cie w艂a艣ciwa decyzja wp艂ywa na聽popraw臋 realizacji tego przewozu na聽nast臋pnych etapach.

Jestem pewien, 偶e聽obecny dzia艂 handlowy jest dostosowany nie聽tylko聽do聽potrzeb klient贸w zewn臋trznych, ale聽te偶 du偶o lepiej integruje si臋 z聽innymi dzia艂ami firmy, bior膮cymi udzia艂 w聽procesie zarz膮dzania i聽realizacji przewoz贸w. Praca zespo艂owa, satysfakcja klienta i聽najefektywniejsze wykorzystanie zasob贸w to聽co艣 co聽przy艣wieca nam ka偶dego dnia.

Plany 2021

Prawdopodobnie najwa偶niejszym z聽punktu widzenia Firmy, obs艂ugi Klienta, jako艣ci i聽efektywno艣ci pracy b臋dzie finisz wdro偶enia聽 systemu RailSoft. Poszczeg贸lne modu艂y wdra偶ano w聽2020聽roku co聽by艂o ogromnym wyzwaniem w聽pandemicznym roku, opartym w聽ogromnej mierze na聽pracy zdalnej, na聽dystansie spo艂ecznym, na聽minimalizowaniu spotka艅 bezpo艣rednich.

System posiada oko艂o 70聽modu艂贸w a聽przez聽CTL Logistics ostatnia prosta st膮d ogromna mobilizacja na聽wszystkich frontach. System obejmie swoim zasi臋giem handel, poczynaj膮c od聽z艂o偶enia zapytania ofertowego przez聽klienta, ofert臋 i聽umow臋 poprzez planowanie przewoz贸w, dru偶yn trakcyjnych, dyspozytur臋, maszynist贸w, rewident贸w, dzia艂y techniczne, pracowniczy, finanse i聽kontroling. W聽sk艂ad systemu wchodz膮 r贸wnie偶 warsztaty, czyli proces napraw okresowych i聽bie偶膮cych taboru.

Wdro偶enie tego narz臋dzia informatycznego pozwoli wprowadzi膰 Grup臋 CTL Logistics w聽XXI wiek. Do聽tej聽pory wi臋kszo艣膰 dzia艂a艅 operacji odbywa艂o si臋 poprzez wykorzystanie wdro偶onego w聽niepe艂nym zakresie systemu Logistyka, wspieranego przez聽setki arkuszy Exceli. Po聽wdro偶eniu Railsoft wszystkie operacje b臋d膮 rejestrowane online. Maszyni艣ci b臋d膮 logowa膰 si臋 na聽urz膮dzeniach mobilnych i聽na聽podstawie zapis贸w ich czas pracy b臋dzie rozliczany na聽bie偶膮co. R贸wnie偶 pr贸by hamulca b臋d膮 wykonywane na聽urz膮dzeniach mobilnych, co聽pozwoli na聽automatyczne wys艂anie R7聽do聽systemu i聽bie偶膮cy monitoring przebiegu wagon贸w. Monitoring poci膮g贸w i聽wykonywane na聽nich operacje r贸wnie偶 b臋d膮 艣ledzone na聽bie偶膮co przez聽dyspozytur臋聽 a聽docelowo i聽klient贸w.

Bo聽Klient jest w聽tym biznesie najwa偶niejszy!