UTK podsumowuje rok 2020┬áw┬áprzewozach, rok wyj─ůtkowy. Wszystko zacz─Ö┼éo si─Ö ÔÇ×normalnieÔÇŁ czyli zimowe miesi─ůce, planowane ze┬áznacznym udzia┼éem w─Ögla w┬áprzewiezionej masie i┬áklimat pokazuje na┬áco go sta─ç. Na┬árynku zdecydowane, bo prawie 13%┬á spadki styczniowe w┬ástosunku do┬áanalogicznego okresu 2019┬ároku. P├│┼║niej ju┼╝ nie┬átylko┬áklimat pokazuje ale┬átak┼╝e a┬áprzede wszystkim COVID-19┬ái┬ájest, a┬áw┬ázasadzie by┼éo "Jak u┬áHitchcocka┬á- najpierw trz─Ösienie ziemi, a┬ápotem napi─Öcie b─Ödzie narasta─ç". Niestety to┬ánie┬ákino, to┬árzeczywisto┼Ť─ç kt├│ra┬áby┼éa pe┼éna zwrot├│w akcji, zaskocze┼ä, trudnych i┬ádobrych moment├│w. Patrz─ůc na┬áca┼éo┼Ťciowy obraz roku, sko┼äczy┼éo si─Ö happy endem. ┬á

Pandemia koronawirusa i┬áog├│lno┼Ťwiatowy kryzys gospodarczy spowodowa┼éy, ┼╝e┬áwg┬ádanych UTK przewieziono o┬á13,2┬ámln ton ┼éadunk├│w mniej ni┼╝ w┬á2019┬ároku. Praca eksploatacyjna to┬ádla ca┼éego rynku tylko┬á3┬ámiesi─ůce z┬áwynikiem lepszym ni┼╝ w┬á2019┬ároku, pozosta┼ée miesi─ůce to┬áspadki, szczeg├│lnie widoczne w┬átrzech miesi─ůcach twardego lockdownu i┬átu┼╝ po┬áczyli marzec, kwiecie┼ä i┬ámaj. Ko┼äc├│wka roku ÔÇô odbicie i┬ápoprawa parametr├│w w┬ástosunku do┬á2019┬ároku. Wykonana praca przewozowa dla rynku analogicznie jak eksploatacyjna ÔÇô wrzesie┼ä, listopad i┬ágrudzie┼ä 2020┬ána┬áplusie vs 2019, pozosta┼ée miesi─ůce pod┬ámniejsz─ů lub wi─Öksz─ů kresk─ů.

Przemys┼éaw Palonka, Cz┼éonek Zarz─ůdu/Dyrektor ds.┬áRozwoju Grupy CTL:

2020┬árok by┼é pr├│b─ů i┬ájednocze┼Ťnie sprawdzianem, czy┬ápraca nad┬ádoskonaleniem zarz─ůdzania procesem sprzeda┼╝y, zmiana w┬ápodej┼Ťciu do┬áplanowania przewoz├│w kolejowych oraz┬ázacie┼Ťnianie wsp├│┼épracy mi─Ödzy naszymi sp├│┼ékami z┬áNiemiec, Czech ale┬átak┼╝e Gdyni w┬ádobie kryzysu przyniesie zak┼éadany efekt i┬áFirma w┬ámiar─Ö such─ů stop─ů przejdzie przez┬áten rok. ┬áDla mnie najwa┼╝niejsze do┼Ťwiadczenie tego roku to┬ábardzo dobra praca zespo┼éowa ekipy sprzeda┼╝owej i┬áekipy operacji. By┼éy to┬ádwa obszary stricte biznesowe kt├│re funkcjonowa┼éy niemal bez┬ápracy zdalnej, reaguj─ůc na┬ábie┼╝─ůco na┬ásytuacj─Ö, na┬ázmiany w┬áfunkcjonowaniu przej┼Ť─ç granicznych, w┬áczasowych przestojach produkcyjnych u┬áKlient├│w, czy┬ábrakach kadrowych w┬áportach i┬áinnych miejscach za┼éadunku czy┬ároz┼éadunku towar├│w.

Wg┬ádanych UTK udzia┼é CTL Logistics wg┬ámasy towar├│w┬áw 2020┬ároku wyni├│s┼é 3,55% co jest r├│wnoznaczne z┬á6┬ámiejscem w┬átej┬ákategorii statystycznej. W┬ároku 2019┬áudzia┼é CTL Logistics to┬átak┼╝e 3,55% co oznacza statystyczn─ů stabilno┼Ť─ç w┬ániestabilnym 2020┬ároku. Bior─ůc pod┬áuwag─Ö prac─Ö przewozow─ů udzia┼é CTL┬á w┬árynku wyni├│s┼é 4,31% vs 3,95% w┬á2019┬ároku co oznacza popraw─Ö i┬á5┬ámiejsce w┬á2020┬ároku.

CTL Logistics przewi├│z┼é w┬á2020┬ár. 7┬á886┬ámln ton a┬ápraca przewozowa wynios┼éa 2┬á226 [mln tono-km]. Masa przewo┼╝onych towar├│w nie┬áby┼éa r├│wnomiernie roz┼éo┼╝ona w┬áposzczeg├│lnych miesi─ůcach, co jest zgodne z┬áog├│ln─ů sytuacj─ů na┬árynku. Widoczna jest wyra┼║na tendencja wzrostowa przewoz├│w przez┬áokres 3┬ámiesi─Öcy na┬ápocz─ůtku roku, lekkie obni┼╝enie ┬ámasy w┬ákwietniu i┬ámaju oraz┬ádynamiczne odbicie od┬ámarca 2020. CTL Logistics rekordowe przewozy ┼éadunk├│w notowa┼é w┬áczerwcu i┬álipcu 2020. W┬ákolejnych miesi─ůcach CTL Logistics realizowa┼é przewozy na┬ástabilnym poziomie (maksymalne odchylenie masy miesi─ůc do┬ámiesi─ůca wynosi┼éo 8,3%). CTL Logistics najwi─Öksza prac─Ö przewozow─ů wykona┼é w┬ámarcu, we┬áwrze┼Ťniu i┬áw┬ágrudniu 2020┬áa┬ánajmniejsz─ů w┬ástyczniu i┬ákwietniu 2020. CTL Logistics wykona┼é najd┼éu┼╝sze ┼Ťrednie odleg┼éo┼Ťci w┬ámaju i┬áwe┬áwrze┼Ťniu 2020.

Przemys┼éaw Palonka, Cz┼éonek Zarz─ůdu/Dyrektor ds.┬áRozwoju Grupy CTL:

patrz─ůc na┬áudzia┼é przewo┼║nik├│w wg┬ámasy towar├│w, CTL Logistics na┬ámiejscu 6┬áz┬áidentycznym udzia┼éem jak w┬ároku 2019. Z┬ápi─ůtki przewo┼║nik├│w kt├│rzy┬ánas wyprzedzaj─ů dw├│ch poprawi┼éo sw├│j udzia┼é w┬ástosunku do┬ároku 2019, pozostali stracili. Ci kt├│rzy┬ázyskali s─ů w┬ásytuacji komfortowej ÔÇô maj─ů w┼éasnego gestora ┼éadunku. My takiego komfortu nie┬ámamy, ale┬áte┼╝ nie┬átrzeba mie─ç w┼éasnej fabryki aby realizowa─ç przewozy. Pozostaje kwestia op┼éacalno┼Ťci i┬átego jakie praktyki stosuj─ů poszczeg├│lni gracze rynkowi gdy┬ádo┬átransportu towar├│w kolej─ů jest mniej. Nasza obserwacja i┬ápraktyka codzienna wskazuje na┬ájedno ÔÇô im lepiej u┬ádu┼╝ych przewo┼║nik├│w tym lepiej w┬áca┼éej bran┼╝y dlatego trzymamy kciuki za┬áca┼éy rynek przewoz├│w towar├│w w┬á2021┬ároku.┬á A┬áCTL ma na┬átym rynku niezachwian─ů pozycj─Ö od┬áprawie 30┬álat i┬árobimy wszystko aby tak┬ázosta┼éo.

Sektor energetyczny

W┬áokresie wiosennego lockdownu 2020┬ároku zmniejsza┼éo si─Ö na┬árynku zapotrzebowanie na┬áw─Ögiel i┬ákoks, a┬átym samym obni┼╝y┼éa si─Ö ┬ámasa w─Ögla i┬ákoksu przewo┼╝onego kolej─ů. CTL Logistics w┬áo┬áwiele mniejszym stopniu ni┼╝ rynek odczu┼é te niedogodno┼Ťci z┬áuwagi┬á zar├│wno na┬ábardzo szeroki portfel Klient├│w, jak i┬ádywersyfikacj─Ö miejsc poda┼╝y w─Ögla i┬ákoksu. W┬árezultacie zmniejszania wydobycia w┬ápolskich kopalniach i┬ábardzo ograniczonym dost─Öpem sortyment├│w w─Ögli wysokojako┼Ťciowych, ci─Ö┼╝ar przewoz├│w przesun─ů┼é si─Ö na┬árelacje wysokomar┼╝owe, d┼éugodystansowe - importowe z┬ákierunk├│w wschodnich jak i┬áport├│w morskich. Okres stopniowego wychodzenia z┬áobostrze┼ä wynikaj─ůcych z┬ápandemii w┬áCTL Logistics zaowocowa┼é coraz wi─Ökszymi wolumenami transportu w─Ögla, zar├│wno dla przedsi─Öbiorstw wytwarzaj─ůcych energi─Ö elektryczn─ů i┬áciepln─ů, jak i┬ádla importer├│w. CTL Logistics spodziewa si─Ö w┬ánajbli┼╝szych miesi─ůcach stabilizacji przewoz├│w w─Ögla i┬ákoksu, co wpisuje si─Ö w┬áposiadane zdolno┼Ťci zasobowe.

Sektor stalowy:

2020┬árok by┼é dla sektora stalowego niezwykle trudny dla wszystkich podmiot├│w operuj─ůcych na┬árynku, zar├│wno┬á w┬áPolsce jak i┬áca┼éej Unii Europejskiej. Ograniczanie produkcji w┬ápolskich hutach i┬ábran┼╝y automotive wymaga┼éo od┬áCTL Logistics optymalnego dostawania si─Ö do┬ádynamicznie zmieniaj─ůcych si─Ö warunk├│w rynkowych. Mniejsza o┬á30% produkcja samochod├│w osobowych w┬áPolsce w┬á2020┬ár. skutkowa┼éa ┬áograniczeniem wytwarzania z┼éomu poprodukcyjnego, co w┬árezultacie przek┼éada┼éo si─Ö na┬ámniejsz─ů ilo┼Ť─ç zlece┼ä na┬ájego transport. Ponadto, mniejsza produkcja w┬áhutach skutkowa┼éa o┬áwiele mniejsz─ů ilo┼Ťci─ů rudy ┼╝elaza do┬átransportu kolej─ů W┬áwyniku zmian rynkowych CTL Logistics przeorganizowa┼é pierwotne za┼éo┼╝enia przewozowe i┬ádzi─Öki posiadaniu specjalistycznego taboru skoncentrowa┼é si─Ö na┬áprzewozach wyspecjalizowanych, w┬átym transgranicznych realizuj─ůc transporty zar├│wno w┬ákraju, jak i┬ádo┬áEuropy po┼éudniowej i┬ázachodniej. Pomimo du┼╝ej konkurencji ze┬ástrony transportu drogowego (ceny paliw w┬áokresie lockdownu w┬áPolsce by┼éy wyj─ůtkowo niskie) z┬ásukcesem konkurowali┼Ťmy z┬átransportem samochodowym oferuj─ůc tak┬áistotn─ů dla Klient├│w kompleksow─ů us┼éug─Ö ┬áfirst i┬álast mile).W grudniu 2020┬ázgodnie z┬átrendem rynkowym, ┬áCTL Logistics osi─ůgn─ů┼é szczyt przewoz├│w wyrob├│w stalowych, g┼é├│wnie w┬árelacjach transgranicznych. CTL Logistics spodziewa si─Ö osi─ůgn─ů─ç poziom przewoz├│w wyrob├│w stalowych sprzed pandemii w┬áII kwartale 2021┬ámi─Ödzy innymi z┬ápowodu wysoce prawdopodobnego odbicia na┬árynku motoryzacyjnym i┬ározpocz─Öciem szeregu program├│w infrastrukturalnych, kt├│re z┬ápowodu pandemii uleg┼éy spowolnienie.

Sektor Intermodalny

Pandemia wywo┼éana przez┬áwirus SARS-CoV-2┬áw┬áistotny spos├│b zaburzy┼éa transport intermodalny na┬ápolskim rynku przewoz├│w towarowych. Pojawi┼éy si─Ö spore problemy zwi─ůzane z┬áistotnym ograniczeniem dostaw kontener├│w z┬áChin do┬áPolski drog─ů morsk─ů.┬á Zmiana warunk├│w rynkowych wymaga┼éa od┬áCTL Logistics przekonfigurowania realizacji przewozowych uwzgl─Ödniaj─ůcych ograniczon─ů poda┼╝ kontener├│w w┬áportach morskich. Okres lockdownu i┬ákolejne miesi─ůce to┬ádla CTL Logistics bardzo efektywnie wykorzystany czas na┬á┬ásystematycznie poszerzenie bazy posiadanych wagon├│w typu platforma┬á dla intensyfikacji przewoz├│w transgranicznych, g┼é├│wnie do┬áNiemiec z┬ázaanga┼╝owaniem CTL Logistics GmbH. Przewozy Intermodalne CTL Logistics, podobnie jak rynek pomimo pandemii wykaza┼éy wyra┼║n─ů tendencje wzrostow─ů i┬ástanowi─ů fundament dalszego rozwoju Sp├│┼éki. Stopniowe wychodzenie z┬ápandemii i┬áwyra┼║ne opanowanie sytuacji w┬áChinach ma wp┼éyw na┬ájeszcze wi─Öksze zdynamizowanie przewoz├│w w┬átym transgranicznych na┬áZach├│d Europy oraz┬áw┬árelacjach krajowych z┬áwykorzystaniem potencja┼éu zasobowego sp├│┼éki. Bardzo dobrze obrazuj─ů sytuacj─Ö CTL w┬ásegmencie intermodalnym dane UTK za┬á III kw. 2020. Zar├│wno wg┬ámasy jak i┬ápracy przewozowej odnotowali┼Ťmy kwarta┼é po┬ákwartale wzrost udzia┼éu w┬áprzewozach intermodalnych i┬ádwa razy lepsze wyniki dla obu parametr├│w w┬á2020r. w┬ápor├│wnaniu do┬á2019. Dzi─Öki naszym Sp├│┼ékom w┬áBerlinie, Ostravie i┬áGdyni, d┼éugoletniemu do┼Ťwiadczeniu i┬ákompetencjom mo┼╝liwe jest systematyczne budowanie rynku tego rynku.

Sektor paliwa i chemia

Zamro┼╝enie gospodarki w┬áPolsce w┬áokresie pandemii zdeterminowa┼éo silny spadek popytu na┬ápaliwa, zar├│wno na┬árynku hurtowym, jak i┬ádetalicznym. Spadaj─ůcy popyt spowodowa┼é wzrost poziomu zapas├│w paliw u┬ákrajowych producent├│w. CTL Logistics okaza┼é si─Ö zdecydowanie mniej wra┼╝liwy ni┼╝ rynek na┬áspadek popytu na┬ápaliwa na┬árynku i┬áwyra┼║ny wzrost poda┼╝y, poniewa┼╝ intensyfikowa┼é przewozy paliw dla kluczowych polskich producent├│w tego asortymentu┬á w┬árelacjach importowych
z port├│w i┬ágranicy wschodniej oraz┬áz┬áNiemiec do┬ábaz paliw zlokalizowanych na┬áterenie Polski. Rok 2020┬áokaza┼é si─Ö rokiem wi─Ökszego zapotrzebowania na┬ánawozy co prze┼éo┼╝y┼éo si─Ö zwi─Ökszonymi przewozami tego produktu w┬ástosunku do┬á2019┬ároku. Tak┼╝e segment stricte paliwowy zaowocowa┼é ┬áposzerzeniem wsp├│┼épracy z┬áwiod─ůc─ů w┬áPolsce grup─Ö paliwow─ů. Stopniowe odmra┼╝anie gospodarki wp┼éywa┼éo na┬áwzrost popytu na┬ápaliwo na┬árynku i┬ápozwoli┼éo CTL Logistics systematycznie zwi─Öksza─ç transportowany wolumen w┬áramach dotychczasowego portfela klient├│w, jak i┬áistotnych nowo pozyskanych kluczowych Klient├│w. W┬áCTL Logistics ostatnie 2┬ákwarta┼éy 2020┬áto┬ázdecydowanie wy┼╝sze transportowane wolumeny paliw ni┼╝ w┬áanalogicznym okresie 2019.

Przemys┼éaw Palonka, Cz┼éonek Zarz─ůdu, Dyrektor ds.┬áRozwoju Grupy CTL:

Podsumowuj─ůc 2020┬árok nale┼╝y powiedzie─ç jedno ÔÇô spadki nas nie┬áomin─Ö┼éy, jednak ze┬áwzgl─Ödu na┬áskal─Ö firmy, mo┼╝liwo┼Ť─ç p┼éynnej adaptacji do┬ázmieniaj─ůcej si─Ö sytuacji, du┼╝ego portfolio Klient├│w utrzymali┼Ťmy niezachwian─ů pozycj─Ö na┬árynku. To┬áco nas wyr├│┼╝nia i┬ástanowi nasz─ů przewag─Ö to┬áelastyczno┼Ť─ç i┬ászybko┼Ť─ç w┬ápodejmowaniu decyzji. Je┼Ťli co┼Ť dzieje si─Ö ze┬ásk┼éadem, potrzebna jest szybka analiza przyczyn i┬ánatychmiastowa decyzja, co z┬átym zrobi─ç - my j─ů podejmujemy. Osoby, kt├│re zajmuj─ů si─Ö ┼Ťledzeniem przewoz├│w maj─ů wi─Öksze mo┼╝liwo┼Ťci w┬ápodejmowaniu samodzielnych decyzji, ┼Ťcie┼╝ka decyzyjna jest kr├│tka bo zdajemy sobie spraw─Ö, ┼╝e┬ászybka i┬áoczywi┼Ťcie w┼éa┼Ťciwa decyzja wp┼éywa na┬ápopraw─Ö realizacji tego przewozu na┬ánast─Öpnych etapach.

Jestem pewien, ┼╝e┬áobecny dzia┼é handlowy jest dostosowany nie┬átylko┬ádo┬ápotrzeb klient├│w zewn─Ötrznych, ale┬áte┼╝ du┼╝o lepiej integruje si─Ö z┬áinnymi dzia┼éami firmy, bior─ůcymi udzia┼é w┬áprocesie zarz─ůdzania i┬árealizacji przewoz├│w. Praca zespo┼éowa, satysfakcja klienta i┬ánajefektywniejsze wykorzystanie zasob├│w to┬áco┼Ť co przy┼Ťwieca nam ka┼╝dego dnia.

Plany 2021

Prawdopodobnie najwa┼╝niejszym z┬ápunktu widzenia Firmy, obs┼éugi Klienta, jako┼Ťci i┬áefektywno┼Ťci pracy b─Ödzie finisz wdro┼╝enia┬á systemu RailSoft. Poszczeg├│lne modu┼éy wdra┼╝ano w┬á2020┬ároku co by┼éo ogromnym wyzwaniem w┬ápandemicznym roku, opartym w┬áogromnej mierze na┬ápracy zdalnej, na┬ádystansie spo┼éecznym, na┬áminimalizowaniu spotka┼ä bezpo┼Ťrednich.

System posiada oko┼éo 70┬ámodu┼é├│w a┬áprzez┬áCTL Logistics ostatnia prosta st─ůd ogromna mobilizacja na┬áwszystkich frontach. System obejmie swoim zasi─Ögiem handel, poczynaj─ůc od┬áz┼éo┼╝enia zapytania ofertowego przez┬áklienta, ofert─Ö i┬áumow─Ö poprzez planowanie przewoz├│w, dru┼╝yn trakcyjnych, dyspozytur─Ö, maszynist├│w, rewident├│w, dzia┼éy techniczne, pracowniczy, finanse i┬ákontroling. W┬ásk┼éad systemu wchodz─ů r├│wnie┼╝ warsztaty, czyli proces napraw okresowych i┬ábie┼╝─ůcych taboru.

Wdro┼╝enie tego narz─Ödzia informatycznego pozwoli wprowadzi─ç Grup─Ö CTL Logistics w┬áXXI wiek. Do┬átej┬ápory wi─Ökszo┼Ť─ç dzia┼éa┼ä operacji odbywa┼éo si─Ö poprzez wykorzystanie wdro┼╝onego w┬ániepe┼énym zakresie systemu Logistyka, wspieranego przez┬ásetki arkuszy Exceli. Po┬áwdro┼╝eniu Railsoft wszystkie operacje b─Öd─ů rejestrowane online. Maszyni┼Ťci b─Öd─ů logowa─ç si─Ö na┬áurz─ůdzeniach mobilnych i┬ána┬ápodstawie zapis├│w ich czas pracy b─Ödzie rozliczany na┬ábie┼╝─ůco. R├│wnie┼╝ pr├│by hamulca b─Öd─ů wykonywane na┬áurz─ůdzeniach mobilnych, co pozwoli na┬áautomatyczne wys┼éanie R7┬ádo┬ásystemu i┬ábie┼╝─ůcy monitoring przebiegu wagon├│w. Monitoring poci─ůg├│w i┬áwykonywane na┬ánich operacje r├│wnie┼╝ b─Öd─ů ┼Ťledzone na┬ábie┼╝─ůco przez┬ádyspozytur─Ö┬á a┬ádocelowo i┬áklient├│w.

 

Bo Klient jest w tym biznesie najważniejszy!