UTK podsumowuje rok 2020 w przewozach, rok wyj膮tkowy. Wszystko zacz臋艂o si臋 鈥瀗ormalnie鈥 czyli zimowe miesi膮ce, planowane ze znacznym udzia艂em w臋gla w przewiezionej masie i klimat pokazuje na co go sta膰. Na rynku zdecydowane, bo prawie 13%聽 spadki styczniowe w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. P贸藕niej ju偶 nie tylko klimat pokazuje ale tak偶e a przede wszystkim COVID-19 i jest, a w zasadzie by艂o "Jak u Hitchcocka聽- najpierw trz臋sienie ziemi, a potem napi臋cie b臋dzie narasta膰". Niestety to nie kino, to rzeczywisto艣膰 kt贸ra by艂a pe艂na zwrot贸w akcji, zaskocze艅, trudnych i dobrych moment贸w. Patrz膮c na ca艂o艣ciowy obraz roku, sko艅czy艂o si臋 happy endem.

Pandemia koronawirusa i og贸lno艣wiatowy kryzys gospodarczy spowodowa艂y, 偶e wg danych UTK przewieziono o 13,2 mln ton 艂adunk贸w mniej ni偶 w 2019 roku. Praca eksploatacyjna to dla ca艂ego rynku tylko 3 miesi膮ce z wynikiem lepszym ni偶 w 2019 roku, pozosta艂e miesi膮ce to spadki, szczeg贸lnie widoczne w trzech miesi膮cach twardego lockdownu i tu偶 po czyli marzec, kwiecie艅 i maj. Ko艅c贸wka roku 鈥 odbicie i poprawa parametr贸w w stosunku do 2019 roku. Wykonana praca przewozowa dla rynku analogicznie jak eksploatacyjna 鈥 wrzesie艅, listopad i grudzie艅 2020 na plusie vs 2019, pozosta艂e miesi膮ce pod mniejsz膮 lub wi臋ksz膮 kresk膮.

Przemys艂aw Palonka, Cz艂onek Zarz膮du/Dyrektor ds. Rozwoju Grupy CTL:

2020 rok by艂 pr贸b膮 i jednocze艣nie sprawdzianem, czy praca nad doskonaleniem zarz膮dzania procesem sprzeda偶y, zmiana w podej艣ciu do planowania przewoz贸w kolejowych oraz zacie艣nianie wsp贸艂pracy mi臋dzy naszymi sp贸艂kami z Niemiec, Czech ale tak偶e Gdyni w dobie kryzysu przyniesie zak艂adany efekt i Firma w miar臋 such膮 stop膮 przejdzie przez ten rok. 聽Dla mnie najwa偶niejsze do艣wiadczenie tego roku to bardzo dobra praca zespo艂owa ekipy sprzeda偶owej i ekipy operacji. By艂y to dwa obszary stricte biznesowe kt贸re funkcjonowa艂y niemal bez pracy zdalnej, reaguj膮c na bie偶膮co na sytuacj臋, na zmiany w funkcjonowaniu przej艣膰 granicznych, w czasowych przestojach produkcyjnych u Klient贸w, czy brakach kadrowych w portach i innych miejscach za艂adunku czy roz艂adunku towar贸w.

Wg danych UTK udzia艂 CTL Logistics wg masy towar贸w聽w 2020 roku wyni贸s艂 3,55% co jest r贸wnoznaczne z 6 miejscem w tej kategorii statystycznej. W roku 2019 udzia艂 CTL Logistics to tak偶e 3,55% co oznacza statystyczn膮 stabilno艣膰 w niestabilnym 2020 roku. Bior膮c pod uwag臋 prac臋 przewozow膮 udzia艂 CTL聽 w rynku wyni贸s艂 4,31% vs 3,95% w 2019 roku co oznacza popraw臋 i 5 miejsce w 2020 roku.

CTL Logistics przewi贸z艂 w 2020 r. 7聽886 mln ton a praca przewozowa wynios艂a 2聽226 [mln tono-km]. Masa przewo偶onych towar贸w nie by艂a r贸wnomiernie roz艂o偶ona w poszczeg贸lnych miesi膮cach, co jest zgodne z og贸ln膮 sytuacj膮 na rynku. Widoczna jest wyra藕na tendencja wzrostowa przewoz贸w przez okres 3 miesi臋cy na pocz膮tku roku, lekkie obni偶enie 聽masy w kwietniu i maju oraz dynamiczne odbicie od marca 2020. CTL Logistics rekordowe przewozy 艂adunk贸w notowa艂 w czerwcu i lipcu 2020. W kolejnych miesi膮cach CTL Logistics realizowa艂 przewozy na stabilnym poziomie (maksymalne odchylenie masy miesi膮c do miesi膮ca wynosi艂o 8,3%). CTL Logistics najwi臋ksza prac臋 przewozow膮 wykona艂 w marcu, we wrze艣niu i w grudniu 2020 a najmniejsz膮 w styczniu i kwietniu 2020. CTL Logistics wykona艂 najd艂u偶sze 艣rednie odleg艂o艣ci w maju i we wrze艣niu 2020.

Przemys艂aw Palonka, Cz艂onek Zarz膮du/Dyrektor ds. Rozwoju Grupy CTL:

patrz膮c na udzia艂 przewo藕nik贸w wg masy towar贸w, CTL Logistics na miejscu 6 z identycznym udzia艂em jak w roku 2019. Z pi膮tki przewo藕nik贸w kt贸rzy nas wyprzedzaj膮 dw贸ch poprawi艂o sw贸j udzia艂 w stosunku do roku 2019, pozostali stracili. Ci kt贸rzy zyskali s膮 w sytuacji komfortowej 鈥 maj膮 w艂asnego gestora 艂adunku. My takiego komfortu nie mamy, ale te偶 nie trzeba mie膰 w艂asnej fabryki aby realizowa膰 przewozy. Pozostaje kwestia op艂acalno艣ci i tego jakie praktyki stosuj膮 poszczeg贸lni gracze rynkowi gdy do transportu towar贸w kolej膮 jest mniej. Nasza obserwacja i praktyka codzienna wskazuje na jedno 鈥 im lepiej u du偶ych przewo藕nik贸w tym lepiej w ca艂ej bran偶y dlatego trzymamy kciuki za ca艂y rynek przewoz贸w towar贸w w 2021 roku.聽 A CTL ma na tym rynku niezachwian膮 pozycj臋 od prawie 30 lat i robimy wszystko aby tak zosta艂o.

Sektor energetyczny

W okresie wiosennego lockdownu 2020 roku zmniejsza艂o si臋 na rynku zapotrzebowanie na w臋giel i koks, a tym samym obni偶y艂a si臋 聽masa w臋gla i koksu przewo偶onego kolej膮. CTL Logistics w o wiele mniejszym stopniu ni偶 rynek odczu艂 te niedogodno艣ci z uwagi聽 zar贸wno na bardzo szeroki portfel Klient贸w, jak i dywersyfikacj臋 miejsc poda偶y w臋gla i koksu. W rezultacie zmniejszania wydobycia w polskich kopalniach i bardzo ograniczonym dost臋pem sortyment贸w w臋gli wysokojako艣ciowych, ci臋偶ar przewoz贸w przesun膮艂 si臋 na relacje wysokomar偶owe, d艂ugodystansowe - importowe z kierunk贸w wschodnich jak i port贸w morskich. Okres stopniowego wychodzenia z obostrze艅 wynikaj膮cych z pandemii w CTL Logistics zaowocowa艂 coraz wi臋kszymi wolumenami transportu w臋gla, zar贸wno dla przedsi臋biorstw wytwarzaj膮cych energi臋 elektryczn膮 i ciepln膮, jak i dla importer贸w. CTL Logistics spodziewa si臋 w najbli偶szych miesi膮cach stabilizacji przewoz贸w w臋gla i koksu, co wpisuje si臋 w posiadane zdolno艣ci zasobowe.

Sektor stalowy:

2020 rok by艂 dla sektora stalowego niezwykle trudny dla wszystkich podmiot贸w operuj膮cych na rynku, zar贸wno聽 w Polsce jak i ca艂ej Unii Europejskiej. Ograniczanie produkcji w polskich hutach i bran偶y automotive wymaga艂o od CTL Logistics optymalnego dostawania si臋 do dynamicznie zmieniaj膮cych si臋 warunk贸w rynkowych. Mniejsza o 30% produkcja samochod贸w osobowych w Polsce w 2020 r. skutkowa艂a 聽ograniczeniem wytwarzania z艂omu poprodukcyjnego, co w rezultacie przek艂ada艂o si臋 na mniejsz膮 ilo艣膰 zlece艅 na jego transport. Ponadto, mniejsza produkcja w hutach skutkowa艂a o wiele mniejsz膮 ilo艣ci膮 rudy 偶elaza do transportu kolej膮 W wyniku zmian rynkowych CTL Logistics przeorganizowa艂 pierwotne za艂o偶enia przewozowe i dzi臋ki posiadaniu specjalistycznego taboru skoncentrowa艂 si臋 na przewozach wyspecjalizowanych, w tym transgranicznych realizuj膮c transporty zar贸wno w kraju, jak i do Europy po艂udniowej i zachodniej. Pomimo du偶ej konkurencji ze strony transportu drogowego (ceny paliw w okresie lockdownu w Polsce by艂y wyj膮tkowo niskie) z sukcesem konkurowali艣my z transportem samochodowym oferuj膮c tak istotn膮 dla Klient贸w kompleksow膮 us艂ug臋 聽first i last mile).W grudniu 2020 zgodnie z trendem rynkowym, 聽CTL Logistics osi膮gn膮艂 szczyt przewoz贸w wyrob贸w stalowych, g艂贸wnie w relacjach transgranicznych. CTL Logistics spodziewa si臋 osi膮gn膮膰 poziom przewoz贸w wyrob贸w stalowych sprzed pandemii w II kwartale 2021 mi臋dzy innymi z powodu wysoce prawdopodobnego odbicia na rynku motoryzacyjnym i rozpocz臋ciem szeregu program贸w infrastrukturalnych, kt贸re z powodu pandemii uleg艂y spowolnienie.

Sektor Intermodalny

Pandemia wywo艂ana przez wirus SARS-CoV-2 w istotny spos贸b zaburzy艂a transport intermodalny na polskim rynku przewoz贸w towarowych. Pojawi艂y si臋 spore problemy zwi膮zane z istotnym ograniczeniem dostaw kontener贸w z Chin do Polski drog膮 morsk膮.聽 Zmiana warunk贸w rynkowych wymaga艂a od CTL Logistics przekonfigurowania realizacji przewozowych uwzgl臋dniaj膮cych ograniczon膮 poda偶 kontener贸w w portach morskich. Okres lockdownu i kolejne miesi膮ce to dla CTL Logistics bardzo efektywnie wykorzystany czas na 聽systematycznie poszerzenie bazy posiadanych wagon贸w typu platforma聽 dla intensyfikacji przewoz贸w transgranicznych, g艂贸wnie do Niemiec z zaanga偶owaniem CTL Logistics GmbH. Przewozy Intermodalne CTL Logistics, podobnie jak rynek pomimo pandemii wykaza艂y wyra藕n膮 tendencje wzrostow膮 i stanowi膮 fundament dalszego rozwoju Sp贸艂ki. Stopniowe wychodzenie z pandemii i wyra藕ne opanowanie sytuacji w Chinach ma wp艂yw na jeszcze wi臋ksze zdynamizowanie przewoz贸w w tym transgranicznych na Zach贸d Europy oraz w relacjach krajowych z wykorzystaniem potencja艂u zasobowego sp贸艂ki. Bardzo dobrze obrazuj膮 sytuacj臋 CTL w segmencie intermodalnym dane UTK za聽 III kw. 2020. Zar贸wno wg masy jak i pracy przewozowej odnotowali艣my kwarta艂 po kwartale wzrost udzia艂u w przewozach intermodalnych i dwa razy lepsze wyniki dla obu parametr贸w w 2020r. w por贸wnaniu do 2019. Dzi臋ki naszym Sp贸艂kom w Berlinie, Ostravie i Gdyni, d艂ugoletniemu do艣wiadczeniu i kompetencjom mo偶liwe jest systematyczne budowanie rynku tego rynku.

Sektor paliwa i chemia

Zamro偶enie gospodarki w Polsce w okresie pandemii zdeterminowa艂o silny spadek popytu na paliwa, zar贸wno na rynku hurtowym, jak i detalicznym. Spadaj膮cy popyt spowodowa艂 wzrost poziomu zapas贸w paliw u krajowych producent贸w. CTL Logistics okaza艂 si臋 zdecydowanie mniej wra偶liwy ni偶 rynek na spadek popytu na paliwa na rynku i wyra藕ny wzrost poda偶y, poniewa偶 intensyfikowa艂 przewozy paliw dla kluczowych polskich producent贸w tego asortymentu聽 w relacjach importowych
z port贸w i granicy wschodniej oraz z Niemiec do baz paliw zlokalizowanych na terenie Polski. Rok 2020 okaza艂 si臋 rokiem wi臋kszego zapotrzebowania na nawozy co prze艂o偶y艂o si臋 zwi臋kszonymi przewozami tego produktu w stosunku do 2019 roku. Tak偶e segment stricte paliwowy zaowocowa艂 聽poszerzeniem wsp贸艂pracy z wiod膮c膮 w Polsce grup臋 paliwow膮. Stopniowe odmra偶anie gospodarki wp艂ywa艂o na wzrost popytu na paliwo na rynku i pozwoli艂o CTL Logistics systematycznie zwi臋ksza膰 transportowany wolumen w ramach dotychczasowego portfela klient贸w, jak i istotnych nowo pozyskanych kluczowych Klient贸w. W CTL Logistics ostatnie 2 kwarta艂y 2020 to zdecydowanie wy偶sze transportowane wolumeny paliw ni偶 w analogicznym okresie 2019.

Przemys艂aw Palonka, Cz艂onek Zarz膮du, Dyrektor ds. Rozwoju Grupy CTL:

Podsumowuj膮c 2020 rok nale偶y powiedzie膰 jedno 鈥 spadki nas nie omin臋艂y, jednak ze wzgl臋du na skal臋 firmy, mo偶liwo艣膰 p艂ynnej adaptacji do zmieniaj膮cej si臋 sytuacji, du偶ego portfolio Klient贸w utrzymali艣my niezachwian膮 pozycj臋 na rynku. To co nas wyr贸偶nia i stanowi nasz膮 przewag臋 to elastyczno艣膰 i szybko艣膰 w podejmowaniu decyzji. Je艣li co艣 dzieje si臋 ze sk艂adem, potrzebna jest szybka analiza przyczyn i natychmiastowa decyzja, co z tym zrobi膰 - my j膮 podejmujemy. Osoby, kt贸re zajmuj膮 si臋 艣ledzeniem przewoz贸w maj膮 wi臋ksze mo偶liwo艣ci w podejmowaniu samodzielnych decyzji, 艣cie偶ka decyzyjna jest kr贸tka bo zdajemy sobie spraw臋, 偶e szybka i oczywi艣cie w艂a艣ciwa decyzja wp艂ywa na popraw臋 realizacji tego przewozu na nast臋pnych etapach.

Jestem pewien, 偶e obecny dzia艂 handlowy jest dostosowany nie tylko do potrzeb klient贸w zewn臋trznych, ale te偶 du偶o lepiej integruje si臋 z innymi dzia艂ami firmy, bior膮cymi udzia艂 w procesie zarz膮dzania i realizacji przewoz贸w. Praca zespo艂owa, satysfakcja klienta i najefektywniejsze wykorzystanie zasob贸w to co艣 co przy艣wieca nam ka偶dego dnia.

Plany 2021

Prawdopodobnie najwa偶niejszym z punktu widzenia Firmy, obs艂ugi Klienta, jako艣ci i efektywno艣ci pracy b臋dzie finisz wdro偶enia聽 systemu RailSoft. Poszczeg贸lne modu艂y wdra偶ano w 2020 roku co by艂o ogromnym wyzwaniem w pandemicznym roku, opartym w ogromnej mierze na pracy zdalnej, na dystansie spo艂ecznym, na minimalizowaniu spotka艅 bezpo艣rednich.

System posiada oko艂o 70 modu艂贸w a przez CTL Logistics ostatnia prosta st膮d ogromna mobilizacja na wszystkich frontach. System obejmie swoim zasi臋giem handel, poczynaj膮c od z艂o偶enia zapytania ofertowego przez klienta, ofert臋 i umow臋 poprzez planowanie przewoz贸w, dru偶yn trakcyjnych, dyspozytur臋, maszynist贸w, rewident贸w, dzia艂y techniczne, pracowniczy, finanse i kontroling. W sk艂ad systemu wchodz膮 r贸wnie偶 warsztaty, czyli proces napraw okresowych i bie偶膮cych taboru.

Wdro偶enie tego narz臋dzia informatycznego pozwoli wprowadzi膰 Grup臋 CTL Logistics w XXI wiek. Do tej pory wi臋kszo艣膰 dzia艂a艅 operacji odbywa艂o si臋 poprzez wykorzystanie wdro偶onego w niepe艂nym zakresie systemu Logistyka, wspieranego przez setki arkuszy Exceli. Po wdro偶eniu Railsoft wszystkie operacje b臋d膮 rejestrowane online. Maszyni艣ci b臋d膮 logowa膰 si臋 na urz膮dzeniach mobilnych i na podstawie zapis贸w ich czas pracy b臋dzie rozliczany na bie偶膮co. R贸wnie偶 pr贸by hamulca b臋d膮 wykonywane na urz膮dzeniach mobilnych, co pozwoli na automatyczne wys艂anie R7 do systemu i bie偶膮cy monitoring przebiegu wagon贸w. Monitoring poci膮g贸w i wykonywane na nich operacje r贸wnie偶 b臋d膮 艣ledzone na bie偶膮co przez dyspozytur臋聽 a docelowo i klient贸w.

Bo Klient jest w tym biznesie najwa偶niejszy!