UTK podsumowuje rok 2020 w przewozach, rok wyjątkowy. Wszystko zaczęło się „normalnie” czyli zimowe miesiące, planowane ze znacznym udziałem węgla w przewiezionej masie i klimat pokazuje na co go stać. Na rynku zdecydowane, bo prawie 13%  spadki styczniowe w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Później już nie tylko klimat pokazuje ale także a przede wszystkim COVID-19 i jest, a w zasadzie było "Jak u Hitchcocka - najpierw trzęsienie ziemi, a potem napięcie będzie narastać". Niestety to nie kino, to rzeczywistość która była pełna zwrotów akcji, zaskoczeń, trudnych i dobrych momentów. Patrząc na całościowy obraz roku, skończyło się happy endem.  

Pandemia koronawirusa i ogólnoświatowy kryzys gospodarczy spowodowały, że wg danych UTK przewieziono o 13,2 mln ton ładunków mniej niż w 2019 roku. Praca eksploatacyjna to dla całego rynku tylko 3 miesiące z wynikiem lepszym niż w 2019 roku, pozostałe miesiące to spadki, szczególnie widoczne w trzech miesiącach twardego lockdownu i tuż po czyli marzec, kwiecień i maj. Końcówka roku – odbicie i poprawa parametrów w stosunku do 2019 roku. Wykonana praca przewozowa dla rynku analogicznie jak eksploatacyjna – wrzesień, listopad i grudzień 2020 na plusie vs 2019, pozostałe miesiące pod mniejszą lub większą kreską.

Przemysław Palonka, Członek Zarządu/Dyrektor ds. Rozwoju Grupy CTL:

2020 rok był próbą i jednocześnie sprawdzianem, czy praca nad doskonaleniem zarządzania procesem sprzedaży, zmiana w podejściu do planowania przewozów kolejowych oraz zacieśnianie współpracy między naszymi spółkami z Niemiec, Czech ale także Gdyni w dobie kryzysu przyniesie zakładany efekt i Firma w miarę suchą stopą przejdzie przez ten rok.  Dla mnie najważniejsze doświadczenie tego roku to bardzo dobra praca zespołowa ekipy sprzedażowej i ekipy operacji. Były to dwa obszary stricte biznesowe które funkcjonowały niemal bez pracy zdalnej, reagując na bieżąco na sytuację, na zmiany w funkcjonowaniu przejść granicznych, w czasowych przestojach produkcyjnych u Klientów, czy brakach kadrowych w portach i innych miejscach załadunku czy rozładunku towarów.

Wg danych UTK udział CTL Logistics wg masy towarów w 2020 roku wyniósł 3,55% co jest równoznaczne z 6 miejscem w tej kategorii statystycznej. W roku 2019 udział CTL Logistics to także 3,55% co oznacza statystyczną stabilność w niestabilnym 2020 roku. Biorąc pod uwagę pracę przewozową udział CTL  w rynku wyniósł 4,31% vs 3,95% w 2019 roku co oznacza poprawę i 5 miejsce w 2020 roku.

CTL Logistics przewiózł w 2020 r. 7 886 mln ton a praca przewozowa wyniosła 2 226 [mln tono-km]. Masa przewożonych towarów nie była równomiernie rozłożona w poszczególnych miesiącach, co jest zgodne z ogólną sytuacją na rynku. Widoczna jest wyraźna tendencja wzrostowa przewozów przez okres 3 miesięcy na początku roku, lekkie obniżenie  masy w kwietniu i maju oraz dynamiczne odbicie od marca 2020. CTL Logistics rekordowe przewozy ładunków notował w czerwcu i lipcu 2020. W kolejnych miesiącach CTL Logistics realizował przewozy na stabilnym poziomie (maksymalne odchylenie masy miesiąc do miesiąca wynosiło 8,3%). CTL Logistics największa pracę przewozową wykonał w marcu, we wrześniu i w grudniu 2020 a najmniejszą w styczniu i kwietniu 2020. CTL Logistics wykonał najdłuższe średnie odległości w maju i we wrześniu 2020.

Przemysław Palonka, Członek Zarządu/Dyrektor ds. Rozwoju Grupy CTL:

patrząc na udział przewoźników wg masy towarów, CTL Logistics na miejscu 6 z identycznym udziałem jak w roku 2019. Z piątki przewoźników którzy nas wyprzedzają dwóch poprawiło swój udział w stosunku do roku 2019, pozostali stracili. Ci którzy zyskali są w sytuacji komfortowej – mają własnego gestora ładunku. My takiego komfortu nie mamy, ale też nie trzeba mieć własnej fabryki aby realizować przewozy. Pozostaje kwestia opłacalności i tego jakie praktyki stosują poszczególni gracze rynkowi gdy do transportu towarów koleją jest mniej. Nasza obserwacja i praktyka codzienna wskazuje na jedno – im lepiej u dużych przewoźników tym lepiej w całej branży dlatego trzymamy kciuki za cały rynek przewozów towarów w 2021 roku.  A CTL ma na tym rynku niezachwianą pozycję od prawie 30 lat i robimy wszystko aby tak zostało.

Sektor energetyczny

W okresie wiosennego lockdownu 2020 roku zmniejszało się na rynku zapotrzebowanie na węgiel i koks, a tym samym obniżyła się  masa węgla i koksu przewożonego koleją. CTL Logistics w o wiele mniejszym stopniu niż rynek odczuł te niedogodności z uwagi  zarówno na bardzo szeroki portfel Klientów, jak i dywersyfikację miejsc podaży węgla i koksu. W rezultacie zmniejszania wydobycia w polskich kopalniach i bardzo ograniczonym dostępem sortymentów węgli wysokojakościowych, ciężar przewozów przesunął się na relacje wysokomarżowe, długodystansowe - importowe z kierunków wschodnich jak i portów morskich. Okres stopniowego wychodzenia z obostrzeń wynikających z pandemii w CTL Logistics zaowocował coraz większymi wolumenami transportu węgla, zarówno dla przedsiębiorstw wytwarzających energię elektryczną i cieplną, jak i dla importerów. CTL Logistics spodziewa się w najbliższych miesiącach stabilizacji przewozów węgla i koksu, co wpisuje się w posiadane zdolności zasobowe.

Sektor stalowy:

2020 rok był dla sektora stalowego niezwykle trudny dla wszystkich podmiotów operujących na rynku, zarówno  w Polsce jak i całej Unii Europejskiej. Ograniczanie produkcji w polskich hutach i branży automotive wymagało od CTL Logistics optymalnego dostawania się do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych. Mniejsza o 30% produkcja samochodów osobowych w Polsce w 2020 r. skutkowała  ograniczeniem wytwarzania złomu poprodukcyjnego, co w rezultacie przekładało się na mniejszą ilość zleceń na jego transport. Ponadto, mniejsza produkcja w hutach skutkowała o wiele mniejszą ilością rudy żelaza do transportu koleją W wyniku zmian rynkowych CTL Logistics przeorganizował pierwotne założenia przewozowe i dzięki posiadaniu specjalistycznego taboru skoncentrował się na przewozach wyspecjalizowanych, w tym transgranicznych realizując transporty zarówno w kraju, jak i do Europy południowej i zachodniej. Pomimo dużej konkurencji ze strony transportu drogowego (ceny paliw w okresie lockdownu w Polsce były wyjątkowo niskie) z sukcesem konkurowaliśmy z transportem samochodowym oferując tak istotną dla Klientów kompleksową usługę  first i last mile).W grudniu 2020 zgodnie z trendem rynkowym,  CTL Logistics osiągnął szczyt przewozów wyrobów stalowych, głównie w relacjach transgranicznych. CTL Logistics spodziewa się osiągnąć poziom przewozów wyrobów stalowych sprzed pandemii w II kwartale 2021 między innymi z powodu wysoce prawdopodobnego odbicia na rynku motoryzacyjnym i rozpoczęciem szeregu programów infrastrukturalnych, które z powodu pandemii uległy spowolnienie.

Sektor Intermodalny

Pandemia wywołana przez wirus SARS-CoV-2 w istotny sposób zaburzyła transport intermodalny na polskim rynku przewozów towarowych. Pojawiły się spore problemy związane z istotnym ograniczeniem dostaw kontenerów z Chin do Polski drogą morską.  Zmiana warunków rynkowych wymagała od CTL Logistics przekonfigurowania realizacji przewozowych uwzględniających ograniczoną podaż kontenerów w portach morskich. Okres lockdownu i kolejne miesiące to dla CTL Logistics bardzo efektywnie wykorzystany czas na  systematycznie poszerzenie bazy posiadanych wagonów typu platforma  dla intensyfikacji przewozów transgranicznych, głównie do Niemiec z zaangażowaniem CTL Logistics GmbH. Przewozy Intermodalne CTL Logistics, podobnie jak rynek pomimo pandemii wykazały wyraźną tendencje wzrostową i stanowią fundament dalszego rozwoju Spółki. Stopniowe wychodzenie z pandemii i wyraźne opanowanie sytuacji w Chinach ma wpływ na jeszcze większe zdynamizowanie przewozów w tym transgranicznych na Zachód Europy oraz w relacjach krajowych z wykorzystaniem potencjału zasobowego spółki. Bardzo dobrze obrazują sytuację CTL w segmencie intermodalnym dane UTK za  III kw. 2020. Zarówno wg masy jak i pracy przewozowej odnotowaliśmy kwartał po kwartale wzrost udziału w przewozach intermodalnych i dwa razy lepsze wyniki dla obu parametrów w 2020r. w porównaniu do 2019. Dzięki naszym Spółkom w Berlinie, Ostravie i Gdyni, długoletniemu doświadczeniu i kompetencjom możliwe jest systematyczne budowanie rynku tego rynku.

Sektor paliwa i chemia

Zamrożenie gospodarki w Polsce w okresie pandemii zdeterminowało silny spadek popytu na paliwa, zarówno na rynku hurtowym, jak i detalicznym. Spadający popyt spowodował wzrost poziomu zapasów paliw u krajowych producentów. CTL Logistics okazał się zdecydowanie mniej wrażliwy niż rynek na spadek popytu na paliwa na rynku i wyraźny wzrost podaży, ponieważ intensyfikował przewozy paliw dla kluczowych polskich producentów tego asortymentu  w relacjach importowych
z portów i granicy wschodniej oraz z Niemiec do baz paliw zlokalizowanych na terenie Polski. Rok 2020 okazał się rokiem większego zapotrzebowania na nawozy co przełożyło się zwiększonymi przewozami tego produktu w stosunku do 2019 roku. Także segment stricte paliwowy zaowocował  poszerzeniem współpracy z wiodącą w Polsce grupę paliwową. Stopniowe odmrażanie gospodarki wpływało na wzrost popytu na paliwo na rynku i pozwoliło CTL Logistics systematycznie zwiększać transportowany wolumen w ramach dotychczasowego portfela klientów, jak i istotnych nowo pozyskanych kluczowych Klientów. W CTL Logistics ostatnie 2 kwartały 2020 to zdecydowanie wyższe transportowane wolumeny paliw niż w analogicznym okresie 2019.

Przemysław Palonka, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Rozwoju Grupy CTL:

Podsumowując 2020 rok należy powiedzieć jedno – spadki nas nie ominęły, jednak ze względu na skalę firmy, możliwość płynnej adaptacji do zmieniającej się sytuacji, dużego portfolio Klientów utrzymaliśmy niezachwianą pozycję na rynku. To co nas wyróżnia i stanowi naszą przewagę to elastyczność i szybkość w podejmowaniu decyzji. Jeśli coś dzieje się ze składem, potrzebna jest szybka analiza przyczyn i natychmiastowa decyzja, co z tym zrobić - my ją podejmujemy. Osoby, które zajmują się śledzeniem przewozów mają większe możliwości w podejmowaniu samodzielnych decyzji, ścieżka decyzyjna jest krótka bo zdajemy sobie sprawę, że szybka i oczywiście właściwa decyzja wpływa na poprawę realizacji tego przewozu na następnych etapach.

Jestem pewien, że obecny dział handlowy jest dostosowany nie tylko do potrzeb klientów zewnętrznych, ale też dużo lepiej integruje się z innymi działami firmy, biorącymi udział w procesie zarządzania i realizacji przewozów. Praca zespołowa, satysfakcja klienta i najefektywniejsze wykorzystanie zasobów to coś co przyświeca nam każdego dnia.

Plany 2021

Prawdopodobnie najważniejszym z punktu widzenia Firmy, obsługi Klienta, jakości i efektywności pracy będzie finisz wdrożenia  systemu RailSoft. Poszczególne moduły wdrażano w 2020 roku co było ogromnym wyzwaniem w pandemicznym roku, opartym w ogromnej mierze na pracy zdalnej, na dystansie społecznym, na minimalizowaniu spotkań bezpośrednich.

System posiada około 70 modułów a przez CTL Logistics ostatnia prosta stąd ogromna mobilizacja na wszystkich frontach. System obejmie swoim zasięgiem handel, poczynając od złożenia zapytania ofertowego przez klienta, ofertę i umowę poprzez planowanie przewozów, drużyn trakcyjnych, dyspozyturę, maszynistów, rewidentów, działy techniczne, pracowniczy, finanse i kontroling. W skład systemu wchodzą również warsztaty, czyli proces napraw okresowych i bieżących taboru.

Wdrożenie tego narzędzia informatycznego pozwoli wprowadzić Grupę CTL Logistics w XXI wiek. Do tej pory większość działań operacji odbywało się poprzez wykorzystanie wdrożonego w niepełnym zakresie systemu Logistyka, wspieranego przez setki arkuszy Exceli. Po wdrożeniu Railsoft wszystkie operacje będą rejestrowane online. Maszyniści będą logować się na urządzeniach mobilnych i na podstawie zapisów ich czas pracy będzie rozliczany na bieżąco. Również próby hamulca będą wykonywane na urządzeniach mobilnych, co pozwoli na automatyczne wysłanie R7 do systemu i bieżący monitoring przebiegu wagonów. Monitoring pociągów i wykonywane na nich operacje również będą śledzone na bieżąco przez dyspozyturę  a docelowo i klientów.

 

Bo Klient jest w tym biznesie najważniejszy!